Het belang van usability

Door Quinten van Geest, 4 februari 2010

Ik denk dat mensen (lees: ondernemers) nog niet goed het belang van usability (gebruiksvriendelijkheid) inzien. In dit artikel wil ik daarom belangrijke punten uitlichten en toelichten. Waarom is usability zo belangrijk voor een website en organisatie?

Wat is usability

Laten we beginnen bij het begin. Wat is nu eigenlijk usability? Hoewel ik deze term vertaal als ‘gebruiksvriendelijkheid’, moet ik toegeven dat ik de term ‘usability’ hiermee tekort doe. Het is meer: het gaat om de algehele user experience. Hoe ervaart de mens een product (in dit geval een website)?


Deze ervaring wil je uiteraard zo goed mogelijk laten verlopen. De mens (gebruiker) moet weten hoe hij bijvoorbeeld zijn of haar weg kan vinden op je website. Waar kan ik gegevens over de diensten vinden? Waar staan de contactgegevens? Allemaal vragen waarvoor mensen naar een website kunnen gaan. De kunst is dus om dit op een goede en gebruiksvriendelijke manier te presenteren.

Een aantal van mijn visies (en dat van mijn bedrijf) uitgedrukt in beelden:

usability

webdesign

Zet de mens centraal

Het meest belangrijke is dat de mens centraal komt te staan. Er vindt namelijk interactie plaats tussen een levend individu en een website. Deze interactie moet zo goed mogelijk verlopen, om zo het individu ‘te bevredigen’ (in de zin van: het niet frustreren van een persoon).

Indien je de website vanuit jezelf gaat ontwerpen, “ik wil dat daar hebben en dat daaronder”, focus je alleen maar op jezelf. Vertegenwoordig jij al je bezoekers? Neen. De kunst is dus om je in te leven in de gemiddelde bezoeker en je af te vragen wat ze precies komen doen op je website. Kortom: zet jezelf opzij.

Het inleven in andere personen wordt vergemakkelijkt met onderzoek naar usability en websites. De kennis die uit deze (wetenschappelijke) onderzoeken komen, zullen als basis moeten dienen van je ontwerp. Je moet goed kunnen onderbouwen waarom je iets ‘precies daar’ neerzet. En dus niet, zoals veel ‘webdesigners’ doen, iets klakkeloos ergens neerzetten met als argument: “dat ziet er toch leuk uit?”.

Belangrijkste taken

Hiermee komen we op het volgende punt: wat wil je precies dat men op de website komt doen? Oftewel: wat zijn de belangrijkste doelen die men op de website kan voltooien? Indien deze vraag is beantwoord, moet je het gaan vertalen naar een passend ontwerp. Belangrijke taken die men kan vervullen, zullen bijvoorbeeld een prominentere plaats innemen in het ontwerp. Daarnaast moet het uiteraard ook aantrekkelijk worden verpakt, maar in eerste instantie gaat het puur om het ‘gebruiksgemak’.

Vertrouwd en vertrouwen

Een belangrijk aspect van usability is het scheppen van een vertrouwde omgeving en vertrouwen. We willen graag op een logische en consistentie manier door de website kunnen navigeren, zonder dat we er teveel bij hoeven na te denken. Indien dit het geval is, schept dit een vertrouwde omgeving en dus ook vertrouwen. Wanneer de mensen een fijne ervaring beleven, zullen ze geneigd zijn om terug te komen. Er is immers geen reden om naar de website van een concurrent te gaan, tenzij je concurrent een betere website heeft… Uiteraard onder de voorwaarde dat de prijzen gelijk zijn.

Omzet

Voor ondernemers is omzet uiteraard erg belangrijk. Je wilt via (of met) je website omzet genereren. Indien je website dus niet lekker werkt, zal je omzet mis kunnen lopen. Anders gezegd: als je je huidige website optimaliseert qua usability, zal je een omzet stijging kunnen verwachten. Puur omdat men kan vinden wat men zoekt en een goede ervaring met de site heeft. In dat geval is het dus zeker de moeite (en het geld) waard om eens een evaluatie aan te vragen van je website. Hoe kan ik mijn bestaande website verbeteren?

Usability begint bij het begin

Vanaf het allereerste moment dat je gaat beginnen met het ontwikkelen van een website moet je al rekening houden met de mens. Denk hierbij aan de informatiestructuur van de website en de indeling ervan. Waar ga ik iets neerzetten en waarom?

Onthoud dat alle aanpassingen die je maakt nadat de site online is, veel duurder zijn dan aanpassingen die je maakt tijdens het ontwerp proces. Besteed dus veel tijd en aandacht aan optimalisatie van de usability, vóórdat de site online gaat. Houd bijvoorbeeld een gebruikersonderzoek in de ontwerpfase, om te kijken wat er verbeterd kan worden (en pas het ontwerp dan aan).

Usability zit ook in je bedrijf

Echter, met een goede website alleen red je het niet. Het focussen op de mens zal ook terug moeten komen in je bedrijf of organisatie. Denk bijvoorbeeld aan klachtafhandeling. Indien men klachten of vragen heeft, moet men bijvoorbeeld telefonisch makkelijk en snel toegang kunnen hebben tot antwoorden (die niet staan vermeld op de website). Ga dus serieus en adequaat om met je klanten. Emoties spelen namelijk ook een grote rol bij vertrouwen.

Hopelijk heb ik met dit artikel het belang van usability aan kunnen tonen. Kort gezegd gaat het om: de mens, de website en het vertrouwen. Als bedrijfzijnde heb je een website met één doel: je wilt er (direct of indirect) omzet mee genereren. Hiervoor heb je echter wel een website nodig die dit kan realiseren. Oftewel: de usability van de website moet goed zijn. Ik help u er graag mee.



Tags: ,
Geplaatst in: Usability, Webdesign | 1 Reactie »

  1. online :

    zeer interessant, bedankt


Laat een reactie achter