Gebruiksvriendelijke logo’s

Door Quinten van Geest, 17 januari 2010

Een logo is het meest belangrijke herkenningspunt van een bedrijf of organisatie. Samen met de huisstijl brengt het een bepaalde boodschap over. Althans, als het goed ontworpen is. Als het niet goed ontworpen is, zegt het helemaal niets. Vandaar het belang om een huisstijl door een professioneel bedrijf te laten ontwerpen.

De vraag die een tijdje geleden in mijzelf opkwam was: kan je een logo eigenlijk ‘gebruiksvriendelijk’ maken? Volgens Wikipedia “is iets gebruiksvriendelijk wanneer een beoogde eindgebruiker van een product, het effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan gebruiken”. Per definitie kan een logo dus eigenlijk niet gebruiksvriendelijk zijn, aangezien er geen fysieke interactie plaatsvindt. Interactie is toch een belangrijke, al dan niet meest belangrijke, voorwaarde voor gebruiksvriendelijkheid (usability).

Praktijk voorbeelden

Of gaan we hier te kort door de bocht? Graag wil ik een aantal voorbeelden laten zien, waarbij usability naar mijn mening terugkomt in het logo.

shopfromhome

perpa

birdie

bvogue

Wat hebben deze afbeeldingen allemaal gemeen? Precies! Ze beelden allemaal (redelijk expliciet) hetgeen uit waar het bedrijf zich mee bezig houdt (of in welke branche het zich bevindt). Ik denk dat dit ook een bepaalde vorm van usability is. Hoewel men niet fysiek interacteert met een logo, vinden er wel bepaalde (cognitieve) processen plaats in de hersenen. Anders gezegd: het logo wordt op een bepaald niveau verwerkt. Wanneer de bedrijfsactiviteit wordt uitgebeeld in het logo, zal het logo denk ik veel meer zeggen (en dieper worden verwerkt in de hersenen). De kans bestaat dat men door het logo wordt ‘gepakt’ en er het bedrijf in gaat herkennen (oftewel: een sterke link leggen tussen bedrijfsnaam en bedrijfsactiviteit).

Voor en nadelen

Zoals bij alles in het leven zijn er voordelen en nadelen. De meest relevante voor- en nadelen van het gebruik van zo’n ‘gebruiksvriendelijk’ logo heb ik op een rijtje gezet.

Voordelen

  • Duidelijkheid: geen slogan of tagline meer nodig om duidelijk te maken wat het bedrijf doet (of in welke branche het zit).
  • Sneller link leggen: de bedrijfsactiviteit en de naam zullen sterker aan elkaar worden gekoppeld, doordat het dieper wordt verwerkt.
  • Herkenning: een creatief en goed gevonden manier om de bedrijfsactiviteit uit te beelden in het logo, zal eerder bij mensen blijven hangen. Uiteraard cruciaal. Kom dus wel met iets unieks!

Nadelen

  • Beperking: wanneer de bedrijfsactiviteiten uitgebreid worden, moet je je natuurlijk gaan afvragen in hoeverre het logo aangepast moet worden. Het aanpassen zal uiteraard geld kosten.
  • Uniek zijn: zoals hierboven al is vermeld, moet het logo (uiteraard) uniek zijn, maar ook onderscheidend. Iets wat al 30 keer eerder is gebruikt, zal eerder verwarring dan duidelijkheid scheppen. Dit is dus een grote uitdaging voor de ontwerper.

Conclusie

Ik ben van mening dat een logo tot op een bepaalde hoogte ‘gebruiksvriendelijk’ kan zijn. Niet in de zin van fysieke interactie, maar meer in de zin van mentale interactie. Een aantal voordelen zijn: duidelijkheid, sterke link tussen bedrijfsnaam en bedrijfsactiviteit en herkenning. Nadelen zijn de beperkingen die het met zich meebrengt en de grote uitdaging om iets unieks neer te zetten (als ontwerper).

Moraal van dit verhaal: usability is meer dan alleen maar fysieke interactie.

Bron
Wikipedia




Laat een reactie achter