Bewegende banners. Irritant?

Door Quinten van Geest, 7 oktober 2009

Je komt ze veel tegen op het internet: reclamebanners. Vaak zijn het geanimeerde GIF bestanden of (interactieve) Flashobjecten. Maar waarom bewegen ze altijd? In dit artikel ga ik daar antwoord op geven. Allereerst wat theorie over aandacht en zicht en daarna wat praktische tips voor als je zelf banners maakt.
 

Wat is aandacht

Wat is de definitie van aandacht? Dat is lastig te zeggen, aangezien wij de term ‘aandacht’ voor erg veel dingen gebruiken. Hieronder een lijst met een zestal ‘soorten’ aandacht:

  • Alertheid of opwinding
  • Reflex of respons
  • ‘Spotlight’ aandacht en zoeken
  • Selectieve aandacht
  • Mentale bron en bewuste verwerking
  • Toeziend aandachtssysteem

 

De meest omvattende definitie is: aandacht is een mentale energie of bron die nodig is voor het voltooien van mentale processen en het wordt verondersteld dat de hoeveelheid beperkt is en onder controle staat van een executief controle mechanisme.

Concreet houdt dit in dat wij onze aandacht niet op teveel dingen tegelijk kunnen richten. We kunnen onze aandacht echter wel verdelen, maar dat gaat dan ten koste van de individuele prestaties. Probeer maar eens te rijden en te sms’en: je zal merken dat én je rijvaardigheden én je smsvaardigheden eronder lijden, simpelweg omdat je je aandacht moet verdelen. Overigens heb ik het zelf nog nooit geprobeerd en ben dat ook niet van plan.

Aandacht trekken of aandacht richten

Er bestaan twee verschillende manieren van het verwerken van informatie (waarbij aandacht een cruciale rol speelt). De eerste manier is bottom-up processing, waarbij onze aandacht door iets getrokken wordt. Een voorbeeld: je loopt op straat en hoort een harde knal rechts van je. Als reflex kijk je naar rechts en richt je daar dus je aandacht. Een andere manier is top-down processing, waarbij je zelf bepaalt waar je je aandacht op richt. Bijvoorbeeld: een bekende wijst naar iets en jij besluit ernaar te kijken.

Zicht

Wanneer wij naar een object kijken, vallen de lichtstralen van dat object precies op het gedeelte van ons oog waar wij scherp mee kunnen zien (waar veel kegeltjes zitten). De rest van ons gezichtsveld is niet scherp (het perifere zicht). Dit komt omdat hier weinig tot geen kegeltjes zitten, maar wel erg veel staafjes. Met deze staafjes detecteren wij vooral beweging.

Vanuit een evolutionair standpunt is dit goed te verklaren. We kunnen namelijk snel reageren op bijvoorbeeld een bewegende schim in onze ooghoeken. Tegenwoordig is dat waarschijnlijk geen roofdier, maar vroeger wellicht wel. We zijn dus onbewust alert en verspillen daar amper energie aan. Daarnaast wordt beweging ook nog sneller in onze hersenen verwerkt dan (bijvoorbeeld) kleur.

De praktijk

Een advertentiebanner is gemaakt om aandacht te trekken. Vaak staan deze banners op plaatsen waar men niet focust. Denk bijvoorbeeld aan advertenties naast content. Toch moeten ze aandacht trekken, maar hoe?

Het aller belangrijkste is beweging. Aangezien beweging vooral wordt waargenomen in ons perifere zicht zal een banner naast de content snel worden opgemerkt. Wanneer iemand eenmaal de aandacht erop heeft gevestigd, zal de bottom-up processing omgezet moeten worden in top-down processing. Men moet geboeid worden door de banner en er het liefst mee kunnen interacteren. In dit artikel door Serge Fenenko (Novocortex) staan nog een aantal andere goede tips met betrekking tot het maken van banners.

Hieronder een samenvatting van de meest praktische tips:

  • Zorg dat de banner beweegt
  • Zorg dat de banner interactief is
  • Plaats de banner op relevante websites waar je doelgroep komt
  • Zorg dat het adres van de website duidelijk zichtbaar is
  • Laat je niet beperken op creatief en interactief gebied

Hopelijk hebben jullie wat aan de lijst en is het ook duidelijk waarom een goede banner beweegt. Ik weet dat mensen er (soms) gek van worden, maar daar zijn banners (helaas) voor gemaakt. Laten we het maar zo zeggen: een goede banner trekt aandacht wat irritant kan zijn, een slechte banner wordt niet opgemerkt en irriteert dus niet.

Bronnen



  1. Guido :

    Ik vind ze maar irritant :P
    ik vind die banners bij youtube wel erg goed! die van zo;n mannetje die naar je loopt te zwaaien. Daar moet ik wel naar kijken, erg goed uitgevoerd :)

  2. Ik heb in het artikel niet helemaal mijn eigen mening laten doorschemeren, maar ben het zeker met je eens. Vind het zelf ook altijd behoorlijk irritant.

    Die banner die je omschrijft ken ik persoonlijk niet, echter werkt het dus wel als je ernaar kijkt ;)

    Het doel is dus een banner te ontwerpen die én de aandacht trekt én niet irritant is. Een behoorlijke opgave, maar wel een leuke uitdaging.


Laat een reactie achter