Internet bankieren, simpel toch?

Door Quinten van Geest, 29 september 2009

Tegenwoordig is internet bankieren voor particulieren en ondernemers niet meer weg te denken. Zelf doe ik ook alles via het internet. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Aanleiding voor dit artikel zijn mijn persoonlijke ervaringen met websites van twee verschillende banken (privé en zakelijk heb ik bij verschillende banken ondergebracht). In dit artikel zal ik de websites van vier grote banken bespreken met betrekking tot internet bankieren. Aangezien ik niet op elke website kan inloggen, beperk ik mij tot de route naar het inloggedeelte.

Fortis

Een behoorlijke tijd geleden is de website van Fortis aangepast tot wat het nu is. Toen ik op een gegeven moment ‘even snel’ mijn rekening wilde bekijken, kwam ik erachter dat de link naar de inlogpagina voor internet bankieren verplaatst was. Ik heb een ruime tijd zitten zoeken, totdat ik uiteindelijk de link ‘Online Banking’ rechts in een blok zag staan.

fortis homepage

Uiteindelijk toch gevonden en toen was het weer als vanouds. Je bent er namelijk nog niet! Je moet weer op zoek naar een link om nu definitief in te loggen. Is dit wel zo handig?

fortis_vervolg

Rabobank

Toen ik voor het eerst op de Rabobank website kwam om te gaan internet bankieren, was ik positief verrast. Ik zette mij schrap op een zoektocht naar de inlogpagina, echter staat de link gewoon in het menu!

rabobank

Naar mijn mening een enorm goede zet. Men is toch geneigd om eerst de primaire navigatie af te gaan, voordat men ergens anders gaat kijken. Wanneer je eenmaal op de link ‘Internetbankieren’ klikt, kan je direct beginnen met inloggen.

ING

Met deze website heb ik nog geen ervaring. Wanneer ik de website afspeur naar het inloggedeelte voor internet bankieren, kom ik erachter dat er helemaal geen link bestaat met de naam ‘Internet bankieren’. Na wat rond klikken, kom ik erachter dat ik de link ‘Inloggen Mijn ING’ moet hebben.

ing

De positie van de link is niet verkeerd, echter had ik niet verwacht dat het ‘Inloggen Mijn ING’ zou heten. Ik associeer dit niet meteen met internet bankieren, maar eerder met een persoonlijke pagina waarop ik ‘van alles en nog wat’ kan doen. Eenmaal erop geklikt, kan je wel meteen beginnen met inloggen.

ABN Amro

Ook met deze website heb ik nog geen ervaring. Als ik het voor het eerst open, speur ik wederom de primaire navigatie af. Wederom vind ik hier niet hetgeen wat ik zou willen vinden. Wanneer ik naar de rechterbovenhoek kijk, zie ik als eerste ‘Inloggen Internet Bankieren’ staan. Als ik mijn ogen verder beweeg naar rechts, staat daaronder een blok met een grote knop ‘Inloggen’.

abn

Het feit dat ik niet meteen deze inlogknop heb gevonden, heeft mede te maken met de breedte van mijn scherm. Als ik mijn scherm smaller maak, valt er een blok tussenuit, waardoor de knop ‘inloggen’ dichterbij de primaire navigatie terechtkomt. Kijk maar:

abn verkleind

Wanneer mijn venster dus kleiner zou zijn geweest, zou de inlogknop meer zijn opgevallen.

Oordeel

Deze conclusie kan ik uiteraard niet geheel objectief geven, aangezien ik bekend ben met twee van de vier websites. Als ik echter objectieve afwegingen probeer te maken, kom ik op het volgende resultaat.

1. Rabobank
+ Link naar Inloggedeelte staat waar je het eerst zoekt

2. ABN Amro
+ Link naar inloggedeelte is niet geplaatst waar je het eerst zoekt, echter heeft het wel een afgebakende en onderscheidende positie gekregen (en nog een alternatieve link helemaal bovenaan de pagina)
- Bij bredere schermen valt de knop minder op, omdat de layout wordt gewijzigd

3. ING
+ Plaatsing inloggedeelte is niet verkeerd
- Naam van de link associeer ik alleen niet direct met internet bankieren

4. Fortis
- Link naar inloggedeelte staat niet waar je het verwacht en onderscheidt zich niet goed genoeg van de andere links
- Wanneer je erop klikt, moet je nogmaals op zoek naar een knop om daadwerkelijk te gaan inloggen.

Ik moet uiteraard vermelden dat je gewend raakt aan een website die je regelmatig bezoekt. Dat geldt dus ook voor deze websites. Het bovenstaande resultaat is dus meer gebaseerd op een ‘eerste indruk’. Waar verwacht ik iets te vinden als ik de website open?

Conclusie

De website van de Rabobank vind ik er met kop en schouders bovenuit steken (wat betreft internet bankieren). De tweede en derde plaatsen zijn lastiger toe te kennen. Toch vind ik dat de website van ABN Amro net iets duidelijker is waar ik op moet klikken als ik wil inloggen. ING verwoordt het naar mijn mening minder duidelijk. Fortis vind ik de minste van de vier. Naar mijn mening maakt Fortis het onnnodig ingewikkeld.

Moraal van dit verhaal: houd het simpel en zorg ervoor dat gebruikers snel en makkelijk toegang hebben tot veelbezochte pagina’s.



Tags: ,
Geplaatst in: Usability | 2 Reacties »

  1. Interessant artikel alleen ik denk niet dat je een “accurate” test hebt uitgevoerd.

    Voor klanten van de ING is “Mijn ING” een product wat ze bij het afsluiten van een rekening “bestellen”. En bij een klant dus al bekend. Hun zullen zo’n site dus openen en meteen het product “Mijn ING” zien wat ze zelf hebben besteld.

  2. Het is inderdaad geen eerlijke test in dat opzicht, omdat ik (uiteraard) bevooroordeeld ben. Als je het objectief zou willen meten, zou je een goede enquête moeten houden.

    Aanleiding van het artikel is mijn persoonlijke ervaring met de Fortis website en die van de Rabobank. Vooral het verschil ertussen. De website van Fortis vind ik zeer omslachtig vergeleken met die van de Rabobank, vandaar dat ik verder op ‘onderzoek’ ben uitgegeaan (in hoeverre je het ‘onderzoeken’ mag noemen).

    Als ik zelf bij de ING had gezeten, had de lijst er waarschijnlijk anders uitgezien (wat voor jou waarschijnlijk ook het geval is). Maar dan nog had de Rabobank bovenaan gestaan :)

    Wat zou jouw volgorde zijn als ik vragen mag?


Laat een reactie achter